Barion Pixel
kiajánló
Főoldal,  Kulissza

Szövegírás 1X1: Kiajánló és hírlevél

A kiajánló olyan anyag, amelyet rendszerint lehetséges szponzoroknak szoktunk kiküldeni, hogy elnyerjük a támogatásukat. Ha például rendezvényt szervezünk, amelynek nagyok a költségei, akkor egy kiajánlóban különböző csomagokat rakhatunk össze, amelyek közül a potenciális szponzorok válogathatnak. Felajánlhatunk logómegjelentetéstől kezdve egy kacsalábon forgó kastélyig mindent, így a szponzor is kap valamit, meg mi is.

Kiajánlót írhatunk azonban akkor is, ha „csak” mecénást keresünk magunk mellé, vagy épp adománygyűjtést szervezünk. A lényeg ugyanis minden esetben az, hogy úgy mutassuk be magunkat (a rendezvényünket, projektünket stb.), hogy azt támogatásra érdemesnek találják.

Mit tartalmaz egy kiajánló?

A klasszikus kiajánló az alábbiakat:

1. A téma megnevezése: Mihez is kérjük a támogatást; miért olyan jó ez a program/termék/szolgáltatás; milyen adatokkal tudjuk alátámasztani a mondandónkat (nézettség, olvasottság stb.), mi lesz a program (ha lesz) és így tovább. Szóval itt mutatjuk be a támogatandó projektet. Röviden, érthetően, hitelesen.

2. Bemutatkozás: Mit lehet a termék/szolgáltatás/rendezvény tulajdonosáról, szervezőjéről tudni, mik az erősségei, mitől olyan fantasztikus, hogy segítséget érdemel. Kerüld a túlzásokat, maradj tényszerű.

3. Szponzorcsomag: itt írjuk össze, hogy mit kap a szponzor a támogatásért cserébe. Szerencsés, ha tényleg több csomagot is összeállítunk különböző árfekvésekben.

4. Mindenhol legyen ott az elérhetőség és további információkhoz link.

Ennyi azonban még mindig nem elég. A kiajánlók mindig nagyon látványosak, színes-szagos dokumentumok, amelyek rendszerint pdf-ben, online lapozgatós formában (flipbook) vagy épp videós anyagként készülnek el. Ehhez tökéletes a Canva, a Heyzine és más hasonló szerkesztőfelület.

Igen, a szövegírásnak ez is része lehetsz. A mi szakmánk nagyon összetett, és nem ragadhatunk le “csak” a szövegírás konkrét jelentésénél. Értenünk kell valamennyit a vizualitáshoz, a képszerkesztőprogramokhoz is.

Kiajánlóra itt is láthatsz példát: CSAM_kiajanlo_2023.pdf (csakamentes.hu)

Hírlevelek

Na, itt álljunk meg egy picivel több szóra.

A hírlevél kényes téma, mert ha az olvasó oldaláról nézzük, több a negatívuma, mint a pozitívuma. Sokan ugyanis utálják, hogy mindig tele a postafiókjuk kismillió hírlevéllel, még akkor is, ha ők iratkoztak fel mindre. Tudjuk jól, hogy van olyan csali, amely miatt beadjuk a derekunkat, de magam is rengeteg hírlevéről azonnal leiratkozom, mihelyst megkaptam, amit akartam. Szégyen, nem szégyen, így van. Éppen ezért olyan nehéz jól hírlevelezni.

Az első lépés tehát a célunk meghatározása:

  • Kampányolni akarunk?
  • Inkább újságjelleggel működtetnénk a hírlevelet?
  • Csak időnkénti tájékoztatásra küldenénk ki havonta egyet-egyet?

Ha utóbbi kettő a helyzet, akkor viszonylag könnyű dolgunk van: érdemes a hírlevelet úgy felépíteni, mint egy mini magazint. Osszuk néhány részre, legyenek benne cikkajánlók, rövid hírek, érdekességek, aktualitások, és készen is vagyunk. A kampányolással azonban már más a helyzet.

Hírlevelek kampánycéllal

Ott egyértelműen az a cél, hogy rövidebb ideig (2-3 hétig) bombázzuk az olvasót valamilyen ajánlattal. Ez lehet egy rendezvény, egy program, egy tanfolyam, egy előadás, egy új termék, bármi, amelyet szeretnénk gyorsan értékesíteni. Ebben az esetben hírlevélsorozatot kell készítenünk, amelyben a hírlevelek tartalma úgy követi egymást, hogy abból valóban legyen eladás. Elsősorban a marketinges feladata, hogy meghatározza, melyik hírlevélben mire helyezzük a hangsúlyt, a szövegírónak pedig az a dolga, hogy „mini csalikat” készítsen. (A csalikról itt írtam részletesebben.)

Amit így is, úgy is észben kell tartani az az, hogy a hírlevélsorozatok esetében mindig az első hírlevél a legsikeresebb, azt nyitják meg a legtöbben, ott van a legnagyobb esély a konverzióra[2]. Utána már csökken az olvasókedv, de azt is vissza lehet hozni, ha jó, figyelmet felkeltő, kíváncsivá tevő címet írunk a levél tárgyába (subject). Itt már nem árt, ha van bennünk egy kis marketinges, saleses vér, de legalább tudunk az olvasó fejével gondolkozni.

Mi legyen a hírlevél tárgya?

Én személy szerint utálom, ha valaki a címsorba azt írja, hogy „Jaj, erről elfelejtettünk tegnap beszélni!”, vagy ehhez hasonló direkt megszólításokkal operál, de van, amikor beválik. Meg kell tehát nézni, hogy a te (vagy a megbízód) olvasóinak mi jön be.

Dolgozom egy fotós oldalnak, ahol én írom a hírleveleket. Ott teljesen egyértelmű, hogy akár szakmai kifejezés is bekerülhet a levél tárgyába, hiszen az olvasókat ez érdekli. „Így fotózz pillangót”, „Hogyan fotózz elvont dolgokat?”, stb. Ugyanakkor itt is megállja a helyét az olyan subject, mint a „Vicces fotót hoztam” vagy a „Mi a te kedvenc fotótémád? Küldd el!”

Most gondold te is végig, milyen hírleveleket nyitsz meg, melyeket olvasol el, és ez alapján próbálj meg összeállítani egy olyan sorozatot, amely az értékesítendő terméken kívül ad még valami mást is az olvasónak: szórakozást, információkat, tudást.

Jótanács szövegíróknak

Ne legyél túl nyálas, sem túlontúl kedves. (Ez érvényes a kiajánló megírására is.) Ne akarj a legjobb barátja lenni az olvasódnak. Senki sem hülye, hogy ne tudja, rajta kívül még több százan megkapják tőled ugyanezt. Kaptam egyszer egy olyan hírlevelet, amelyben a küldő zárósora mindig ez volt: „Nagyon szeretlek, tudom, hogy képes vagy rá.” Azonnal dobtam egy hátast…

Ha kérdésed lenne, írj nekem itt vagy a Facebook-oldalamon keresztül. Ha vállalkozóként önazonos kommunikációt szeretnél folytatni, olvasd el a Nem rizsa című könyvemet. Sok segítséget találsz benne konkrét példákkal.


[2] Továbbkattintásra, vásárlásra

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük