Kommunikációs terv készítése 7 lépésben
Már most szólok, egyáltalán nem lesz könnyű dolgod. Igazából akkor érdemes nekiesned a kommunikációs terv készítésének, ha tudod, mit akarsz elérni. (Az sem árt, ha nem riadsz meg a nehézségektől.)
Arról, hogy miért jó, ha van kommunikációs stratégiád, mire kell a terv, már írtam korábban. Ebbe itt most nem megyek bele ismét, inkább rögtön sorra veszem a készítés lépéseit. A davida-kommunikáció Fb-oldalán láthatsz is erről egy videós összeállítást; az alábbiakban ennek a videónak a kivonatát olvashatod.
Így készítsd el a kommunikációs tervedet!
1. Ismerd meg saját magad, a vállalkozásodat (célok, célcsoportok, termékek/szolgáltatások, személyes értékek, sürgető kérdések). Ehhez érdemes végigmenni a 33 kérdéssor a kommunikációs terved kialakításához segédanyagomon.
2. Nézd végig a válaszaidat, keresd meg a lényeget, csoportosítsd ezek alapján a lehetséges poszttémákat. Ehhez használhatsz különböző színeseket és persze plusz széljegyzeteket is. A legtöbbször az alábbi alkategóriákat tudod felállítani, amelyeket aztán később egymással is kombinálhatsz:
- sztori témák;
- rólam témák;
- vágyak témák;
- érzelmekre ható témák;
- magyarázó témák;
- idézetes posztok.
3. Készíts konkrét jegyzeteket! Írd össze, hogy a poszttémákhoz mik jutnak eszedbe, miről tudsz írni, milyen saját történeteid vannak, mire tudsz ezek kapcsán további asszociációkat felhúzni stb.
4. Számold össze, hány posztötleted született így meg. Ha alapos munkát végeztél, simán kijön ebből legalább 2 hónapnyi Fb- vagy Insta-posztanyag, amelyekre később is építkezhetsz.
5. Témakörökre lebontva válogasd ki, melyik posztötletből érdemes blogcikket írni és melyikből legyen inkább csak rövid poszt.
6. Készítsd el a bejegyzések ütemezését. Ehhez érdemes (de nem muszáj) figyelembe venni a naptárt, a világnapokat, a hazai kapcsolódó eseményeket, a saját megjelenéseidet (ha lesznek), hogy mindig aktuális lehess a követőid szemében is. (Hogy milyen hatással lehetsz a követőkre, arról majd egy külön cikkben írok.)
7. Ha mindezekkel megvagy, akkor jöhet is a posztok, bejegyzések megírása, illetve a hozzájuk tartozó jó minőségű(!), érdekes, figyelemfelkeltő képek kiválogatása, elkészítése.
Van, akinek ez utóbbi a legnagyobb feladat, mert nem szeret írni, ám szívesen tervez és ötletel. Valakinek azonban épp a posztírás lesz a kedvenc része, és csak arra vár, hogy más megmondja, miről is írjon.
Dönts felelősen a saját kommunikációdról!
Ritka az olyan vállalkozó vagy influencer, aki maga szereti és szokta kitalálni a kommunikációs stratégiáját és maga is írja meg a tartalmait. Nem véletlenül. Egyrészt ez egy igen fárasztó, nagyon sok gondolkodást és tervezést igénylő folyamat, másrészről pedig önismeret kérdése is. Azért szoktam javasolni tanácsadó felkérését ilyen esetben, mert egy külső szem sokkal reálisabb lehet.
Ugyanakkor jómagam is ismerek nem egy olyan fantasztikus embert, aki maga csinálja a teljes kommunikációját és nagyon is jól. A feladat tehát nem lehetetlen, döntsd el, hogy mennyit tudsz vagy akarsz belőle bevállalni.
Mi kell ahhoz, hogy jó legyen a kommunikációs stratégiád?
- Őszinteség;
- önismeret;
- rendszerszemlélet;
- kitartás;
- következetesség;
- a célcsoport fejével való gondolkodás képessége.
Ha te termékeket vagy szolgáltatásokat értékesítesz, akkor ez utóbbi talán a legfontosabb! A kommunikációs terv kialakításakor ugyanis félre kell tenned saját magadat, és bele kell helyezkedned a vásárlóid, ügyfeleid helyzetébe, életébe. Szerintem ez tiszta sor, csak persze ez sem könnyű meló.
Mitől lesz jó a kommunikációd?
Na, ez talán a legnehezebb kérdés, amelyet ma feltehettem neked. Ha eddig bírtad, most már ne add fel! A Káté Klubban azt tanítjuk Brigivel, hogy a 3 H mindennek az alapja, azaz
- a hatékonyság,
- a hasznosság és
- a hitelesség.
Ehhez tudatosnak, magabiztosnak és önazonosnak kell lenned. Hogy hogyan, az már egy másik téma. Most elég, ha az eddigiekkel megbirkózol.
Ha bármiben a segítségedre lehetek, csak írj.