Így kerüld el az összes kommunikációs alaphibát a vállalkozásodban! 1. rész
„Mit mondasz? Nem értem.” Reagált már így valaki valaha is arra, amit neki mondtál vagy írtál? Szerinted mi lehetett az oka? Nem jól fejezted ki magad? Nem tudtad igazán átadni, amit mondani szerettél volna? Valószínűleg igen, mert – hiába rossz ezt belátni – nem mindig a fogadó féllel van a gond. De nyugi, ez a probléma is orvosolható. Nézzük, mi is kell ahhoz, hogy elkerüld az összes kommunikációs alaphibát!
Mindennek az az alapja, hogy
- tudnunk kell, mit akarunk valójában mondani;
- van-e hozzá elég merszünk;
- megvannak-e hozzá a kifejezőeszközeink;
- a megfelelő csatornát használjuk-e hozzá és
- tényleg a megfelelő félhez juttatjuk-e el a mondandónkat.
Ez így első ránézésre nem is olyan nehéz. De ha komolyabban betekintünk a szavak mögé, rájövünk, hogy mégsem minden fenékig tejfel. Főleg az első pont.
Mit akarsz valójában mondani?
Sokan esnek abba a hibába, hogy addig köntörfalaznak, kerülgetik a forró kását, míg maguk is beleszédülnek. Rengetegen operálnak azonban célozgatásokkal, kérdésfelvetésekkel is ahelyett, hogy elmondanák, igazából mit szeretnének. Legjobb példa erre a mindenkori férj, aki bejelenti, hogy kakis a gyerek. Slussz-passz. Természetesen ebből az anyuka azonnal leszűri, hogy mire is akar kilyukadni szeretett párja, de dafke úgy tesz, mintha nem értené. Hiszen az a bizonyos kérdés, amely a mondat mögött megbújt, nem hangzott el: „Kicserélnéd a gyerek pelusát, drágám? Nekem nincs hozzá gusztusom.” Ergo ha nem kérsz, én sem teszem meg.
Ha szakmai oldalról nézzük ezt a kommunikációs hibát, akkor a legkézenfekvőbb, ha „felcsapjuk” a netet. Rengeteg olyan anyagba ütközhetünk, ahol a cikk vagy hirdetés, esetleg az adott honlap mindent tartalmaz, csak azt nem, amiért született: hogy mindenki számára érthető, vonzó, megosztásra serkentő legyen.
Hiszen ami az olvasónak ködös vagy nem egyértelmű (pl. mert túl szakmai), az biztosan nem is lesz általa kedvelt. De menjünk egy picit tovább!
Van egy vállalkozásod, és az a célod, hogy
- a híred minél több emberhez eljusson;
- a termékedet/szolgáltatásodat minél több ember megvegye/igényelje;
- a munkád biztos megélhetést nyújtson neked.
Ha a cél ilyen egyértelmű, akkor az eléréséhez vezető kommunikációd miért nem az? Csak annyit kellene tenned, hogy elmondod
- mivel és miben vagy jobb/másabb, mint a hasonló vállalkozások;
- miért éri meg az embereknek veled dolgoznia, tőled vásárolnia;
- mi az, amit adsz és nyújtasz nekik, és ezért mit kérsz cserébe (árazás).
Persze tudom, ilyenkor jön képbe az önfényezési fóbia, azaz a marketing eme oldalának erőteljes utálata. Pedig lehet ezt is jól, nem sértőn, nem tolakodón, sőt kedvesen is „csinálni”. Hogy hogyan? Máris mondom.
Öncélú helyett önazonos kommunikáció
Három gyönyörű kifejezés, amelyet rövidíthetnénk HÖSZ-re is, de annak semmi értelme sem lenne az öncélúságon kívül. Na, sokszor éppen ezzel követjük el a hibát. A kommunikációnk ugyanis igen gyakran öncélú, bár valószínűleg egyáltalán nem ezt akarjuk:
- Azért teszünk ki egy posztot, mert az nekünk tetszik.
- Azért írunk úgy, ahogy, mert az nekünk tetszik.
- Azért áruljuk azt, amit, mert az nekünk tetszik.
De elfelejtünk a célcsoport fejével gondolkozni, aztán meg csodálkozunk, hogy senki nem vevő arra, ami CSAK nekünk tetszik. Ismét elkövettünk tehát egy alaphibát.
Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy olyan vállalkozást indíts, amely csak a vevőknek, az ügyfeleknek jó (de neked nem), hanem azt, hogy találd meg az egyensúlyt. Ezt hívják úgy, hogy legyél önazonos, de piacképes is. Hozd össze a keresletet a te kínálatoddal, miközben nem hazudtolod meg magad a kommunikációdban, de segíted a vállalkozásodat.
Hogy ez nehéz? Igen. De ebben lehet nagy támaszod egy olyan kommunikációs tanácsadó, aki beléd lát, érti a problémáidat és lelkileg is tud rajtad erősíteni. Mert ez utóbbit sajnos nem hagyhatod el; a marketing megkerülhetetlen a mai világban, ahhoz pedig edzettnek kell lenned. De még ez sem elég!
Miért-taktika, hogy elkerüld a legfontosabb alaphibát
Mondok egy példát. Egyik kedvenc ügyfelem a KLON Design Orsija. Az egyik tanácsadás során a missziójáról, a céljáról beszélgettünk. Mivel ő lakberendezéssel foglalkozik (eszméletlenül profi!), a küldetését a következőképpen fogalmazta meg:
„Az a célom, hogy az emberek kényelmes otthonokban lakhassanak.”
Én erre felvontam a szemöldökömet, és bevetettem a jól bevált Miért-taktikát. Ez annyit tesz, hogy addig faggatom miértekkel az okokról, míg el nem jutunk a valódi célokig.
A teljes dialógus kb. így hangzott:
- Mi a küldetésed?
- Hogy személyre szabott otthonokat, tereket alkossak.
- Miért?
- Mert az a célom, hogy az emberek kényelmes otthonokban lakhassanak.
- Miért?
- Mert akkor annyi gonddal is kevesebb van.
- Miért?
- Ha nincs annyi gond, akkor boldogabbak lesznek.
- Akkor az a küldetésed, hogy boldogabbá tedd az embereket?
- Igen, tulajdonképpen igen.
- Akkor ezt kell minden tartalmaddal közvetíteni! A boldogság elérésének lehetőségét.
Érted? Játszd ezt végig magaddal is! A KÁTÉ Klub workshopján is kipróbáltuk a Miért-taktikát, és szerénytelenség nélkül állíthatom, mindenkinél eredményes volt.
A Miért-technikát azonban nemcsak a küldetésed meghatározásához használhatod, hanem a posztjaid, blogcikkeid, sőt még a beszélgetéseid alkalmával is. (Már ez az anyag is készül. ) Mert ha megvan a fővonal, kipipálhatod a legfontosabb alaphibát.
De most nézzük a bátorságpróbát, vagyis hogy van-e elég merszed azt mondani, amit valójában szeretnél (és nem csak rögzítőre). Ha még emlékszel, a cikk elején ez volt a 2. pontunk a kommunikációs alaphibák elkerüléséhez.
Van merszed kimondani, amit valójában szeretnél?
Teljesen mindegy, hogy kisvállalkozói hirdetésről vagy magánéleti szituációról van szó, egy kis önbizalom mindenképp szükségeltetik a kommunikációhoz. Hazudni, mellébeszélni, kertelni mindig könnyebb, mint egyenesnek lenni. Tudom, tudom, az őszinteség sokszor ártalmas lehet, főleg, ha kendőzetlenek vagyunk. Fordítsuk hát meg a kérdést: tudsz-e úgy őszinte lenni, hogy ne sérts/bánts meg vele másokat?
Valamikor nem is olyan régen belefutottam egy hirdetésbe, ahol kövér embereket szólítottak meg. A hirdető célja az volt, hogy a saját módszereivel fogyassza le az embereket. De annyira durva volt a szövege és olyan megalázó stílusban írt, hogy felfigyeltem rá. Szabad így? Lehet így?
Nos, igen. Ha te ez vagy, ha a „Csernus-féle” kommunikáció jön be neked, akkor kommunikálj így. Az más kérdés, hogy sok embernek nem fog tetszeni, de valószínűleg te nem is őket, hanem a „strapabíróbb” kalibereket célzod meg. Ha viszont nem ilyen vagy, akkor Isten őrizz, hogy felvedd ezt a stílust! Hazug embert hamarabb utolérik, mint a sánta kutyát, neked sem jönne be hosszú távon a trágár, lenéző beszéd. Főleg, ha a vevőid/ügyfeleid is ugyanezt a stílust adják neked vissza.
Hogy az sikeresebb? Hogy az emberek vevők rá? Lehet. Egy bizonyos réteg. De neked legyen merszed felvállalni azt, ha szerényebb vagy, ha kedvesebb vagy, ha „egyszerűbb” vagy. Tűnj ki azzal, amit kínálsz, amit adsz. Marketingeld meg rendesen a termékedet/szolgáltatásodat, és szólj a te célcsoportodhoz (ld. fent.). Maradj önazonos. Legyen hozzá merszed.
Amikor a tanácsadó alaphibát követ el
De mondok egy saját példát is. Kommunikációs utam legelején simán beleestem abba a csapdába, hogy hamar akartam ismert lenni. Mit tettem? Elkezdtem tanulni másoktól, igyekeztem „leutánozni” a sikeres emberek online megjelenéseit. (Nem, nem ezzel követtem el az alaphibát!) Hasonló Insta-posztokkal, -szövegekkel operáltam, de valahogy nagyon távolinak éreztem azokat magamtól. Visszaváltottam hát davidába, és lesza úgy kezdtem el kommunikálni, amilyen vagyok. Lassabban ugyan, de egyre több követőm lett, és egy idő után eljutottam addig, hogy már nem is érdekeltek a számok. Az sem, hogy kicsik, az sem, ha épp nagyobbak.
A minőségi tartalomgyártásra koncentráltam, arra, hogy abból éljek meg, amit tudok. Éppen ezért a vállalkozásom igazi marketingjével még csak most kezdek el foglalkozni, mert először a tudásomat akartam átadni. A szövegíró szájról szájra terjed, és úgy is mindenki azt nézi meg először, hogyan írok. Hát ebbe fektettem az energiát. Nálam a hitelesség nagyon fontos alappillér, és mivel ehhez tartom magam, ehhez is igazítom mostantól a hirdetéseimet is. Vagyis a marketingstratégiámat, a kommunikációmat
- önmagam stílusához,
- az általam kínált szolgáltatásokhoz és
- a kívánt (!) célcsoporthoz alkotom meg.
Hogy hogyan? A megfelelő kifejezőeszközökkel.
De arról majd a cikk folytatásában, ahol a többi alaphibát is kivesézem. Ha kiváncsi vagy más szakmai cikkemre is, itt találod azokat.