Barion Pixel
barna hátténen egyszerű ikonok, kör, háromszög, vonal
Kulissza

Milyen oldalak legyenek a honlapodon?

Az tiszta sor, hogy minden vállalkozónak szüksége lenne saját honlapra. Arról pedig már írtam, hogy melyek a honlapok kezdőoldalainak leggyakoribb hibái. Most már érdemes azzal is foglalkozni, hogy miből is álljon a teljes honlapod, azaz milyen oldalak legyenek rajta.

Kezdjük azzal, hogy a kevesebb mindig több.

A minap volt szerencsém belefutni egy olyan weboldalba, amely nagyon látványos és nagyon szép volt: kicsit misztikus, kicsit varázslatos, videóval indított, szóval minden ott volt rögtön a legelején, ami megragadja a figyelmet. Aztán pár másodperc alatt ki is múlt az érdeklődésem, mert nagyon nehezen boldogultam az oldallal. A menüsor el volt rejtve, nem derült ki azonnal, mit is ad nekem ez a vállalkozás, és minden infót úgy próbáltam meg összehalászni…

Mivel én szakmai szemmel néztem a honlapot, rajta is maradtam hosszú percekig. Egy átlagos érdeklődő, szörföző, információkereső ember azonban pár másodperc után elkattintott volna. (Az 5-8 mp-es szabály megvan, igaz?)

Erre rájöttek a honlap tulajdonosai is, és most átalakítják az egészet ügyfélbaráttá. Mert ez a lényeg.

A jó honlap ügyfélbarát

Ha szükséged van valamire, a te célod is az, hogy azt a lehető legrövidebb idő alatt megtaláld és megszerezd. Ha a honlap, amelyen elvileg rajta van a keresett áru, információ, cikk, azaz a tartalom átláthatatlan, inkább egy másik oldal után nézel. Természetesen a keresőt használod erre, és az elsők között felbukkanó lapok közül fogsz válogatni. (Hogy hogy kerülhet a te saját oldalad a keresők elejére, ahhoz SEO-znod kell a tartalmaidat, magát az oldalt is, de erről majd máskor. Ha viszont pont ez érdekelne most, jelentkezz Csernai Kata SEO-workshopjára! Én is tőle tanultam meg mindent. Profi a nő!)

Ott tartottunk tehát, hogy a honlapod legyen ügyfélbarát, vagyis segítse a leendő vásárlóidat, partnereidet a gyors tájékozódásban. Mire van ehhez szükség?

A honlap oldalai

Először is egy ütős nyitóoldalra. Hogy milyen nevet adsz neki, az már a te dolgod, de a sima „Kezdőlap” is remek választás. Felesleges mindent túlbonyolítani. A kezdőoldallal kapcsolatos tudnivalóikat nem ismételném át, itt elolvashatod a cikket újra.

Ezt követően el kell döntened, melyek a szolgáltatásod fő területei. Élő példán keresztül megmutatom, hogyan. Induljunk el onnan, hogy képben vagy a saját területeddel, ergo tudod, hogy mit akarsz. (Ugye, tényleg tudod?)

Ha például egy sportegyesületet vezetsz, akkor azért készítesz honlapot, hogy egyre több sportolni vágyó lépjen be a csapatodba. Ehhez végig kell gondolnod, milyen oldalakon keresztül adhatsz releváns és vonzó tartalmakat a célcsoportodnak, hogy valóban meg is nyomják majd a Csatlakozom CTA-gombot.

Nézzük azt az élő példát!

Az Akiraka SE honlapját (amelynek a tartalmai épp feltöltés alatt vannak, és akikről a #partnerpéntek sorozatomban már írtam) a következőképpen építettem fel:

  • Kezdőlap
  • Bemutatkozás
  • A Kiokushinkayról
  • Aktuális hírek/Versenyek
  • Érdekességek
  • Galéria
  • Kapcsolat

Ez 7 oldal, ami még éppen nem túl sok ahhoz, hogy az érdeklődőt untassa, vagy elvesszen az információhalmazban. (Lehet kevesebb is, a lényeg, hogy egyértelmű legyen, és tartalmazzon minden fontos szegmenst. A Csak A Mentesnél egyébként több oldal van, ezért itt külön játszunk a menüsor szétszedésével, fej- vagy láblécbe helyezésével.)

A honlap oldalainak fő tartalmi elemei

A Kezdőlapon minden alapinfó szerepel, azaz hogy ki van az Akiraka SE mögött, milyen sportágról is van szó, és mit tudhat meg az olvasó a honlapon.

A Bemutatkozás már részletesebb, és a tartalma úgy van felépítve, hogy a végén lehetőséget adunk a csatlakozásra is. Természetesen erről az oldalról oda-vissza lépegethet az olvasó a többi információhoz, hiszen be vannak építve a többi oldalra átvívő linkek. Ez azért jó, mert a belső linkek egyrészt SEO-szempontból fontosak, másrészt mert nem kell mindent kétszer leírni. Ha a Bemutatkozás oldalon megemlítem a Kyokushinkai alapítóját, akkor erről a horgonyszövegről már át is mehetünk a Kyokushinkairól oldalra.

Gyorsan és szakszerűen, gördítgetések, keresgélések nélkül vezetjük az érdeklődőt.

A Kiokushinkayról és az Aktuális hírek/Versenyek oldalakon olyan információk vannak, amelyek ügyfélcsalogatók és érdekesek. Természetesen nagy szerepe van a beékelt képeknek is, hiszen önmagában a „száraz” szöveg a 21. századi online médiában már nem elegendő. A belső linkek innen sem hiányozhatnak, és itt már bőven van helye a külső linkeknek is.

Miért kellenek külső oldalakra vezető linkek a tartalmaidba?

Többetektől hallottam, hogy nem szeretne külső linket beletenni az oldalába, a blogcikkeibe, mert nem akarja elirányítani az olvasót.

Ha jól van megírva a cikked, az oldalad tartalma, akkor úgyis el fogják olvasni, a külső linkért pedig hálásak lesznek az emberek, mert plusz információ birtokába juttattad őket. Példánkban az érdeklődő még többet megtudhat az alapító Szószairól (a wikipedián), illetve az országos versenyek menetrendjéről a főszervezők honlapján.

Hidd el, ha jó az oldalad, vissza fognak térni hozzád. (Ha egyáltalán elkattintanak, hiszen a külső link nem egy parancs a gomnyomásra, hanem csak egy lehetőség az ügyfeleidnek ismereteik bővítésére. A cikkem olvasása közben te például hányszor kattintottál ki? Ha legalább egyszer, írd meg nekem!)

Legyen blog vagy ne legyen?

Az Érdekességek oldal azért lehet fontos, mert az emberek szeretik az ilyet. Ide jöhetnek a blogcikkeid vagy azok a sztorik, amelyeket kicsit hosszabban mesélnél el, és úgy érzed, itt jobb (és örök) helye van, nem úgy, mint Facebook-posztként.

Egy blogcikkre bármikor hivatkozhatsz, könnyen visszakeresheted, és nem kell külön hashtagekkel operálnod ennek érdekében. De hogy miért is jó még egy blogcikk, és hogyan kell megírni, arról majd egy másik cikkben részletesebben írok. Addig kezdd el olvasni az én stand up blogomat, és döntsd el magad, hogy jó-e egy ilyen, vagy sem.

A galéria fontossága

A Galéria és a Kapcsolat oldalak önmagukat magyarázzák. Ha terméket értékesítesz, elengedhetetlen, hogy legyen galériád. Ha szolgáltatást, akkor nem feltétlenül. Nekem pl. nincs, hiszen maximum szelfihegyeket tudnék megosztani a gépemről, magamról, a partnereimmel történő egyeztetésekről, de ezek a fotók inkább a social mediába valók. Oda teszek is időnként, de ez nem annyira az én világom… (Na, majd erről is beszélünk egyszer. Mármint az önazonosság megtartásáról a marketingben témájáról. De az is jó, ha belépsz a Káté Klubba, ott alapból ennek mentén dolgozunk.)

Ha a blogger énemhez akarnék galériát, természetesen oda is tehetnék fel fotókat a virágaimról, a sétáimról, a gyerekeimről, de a honlapok galériáinak nem az önmagunk mutogatása a feladata, hanem az értékesítés.

Vannak persze kivételek.

Abban az esetben, ha te rendezvényszervező szolgáltatásban utazol, nagyon is helye van a galériának: az általad megszervezett esküvők, lánybúcsúk, szülinapi zsúrok fotói mindig nagyon vonzók és sikeresek. Nem mellesleg elengedhetetlen is, hogy a leendő ügyfeled beleláthasson a kész „produktumba”. Te sem hívnál fel olyan cateringest, akinek nem látod az étel- vagy terítékfotóit, igaz? Tehát döntsd el, a te szolgáltatásod megköveteli-e a fényképalbumot vagy sem. Ha igen, akkor hajrá. Ha nem, akkor egy gonddal kevesebb.

És itt el is érkeztünk a honlap tartalmi elemeinek a végére.

A Kapcsolat oldal „jelenléte” evidens, hiszen ha nem árulod el az ÖSSZES elérhetőségedet, lehetsz bármennyire is übertuti, a kutya sem fog megkeresni. Sajnos az én kapcsolatoldalam most éppen meghalt, de mivel fel van tűntetve az összes közösségimédia-linkem, így is elérhető vagyok. Na, ezért fontos, hogy a közösségimédia-ikonok, a neved, emailcímed stb. ki legyen írva az oldaladra.

  • Telefonszámot csak akkor tégy ki, ha nem bánod, hogy az emberek lehetetlen időpontokban is képesek telefonálni.
  • A pontos címedet csak akkor írd ki, ha offline is szolgáltatsz, értékesítesz. Más esetekben felesleges.

És úgy hiszem, ez minden, amit első körben ellenőrizned kell a saját weboldaladon.

A webshop teljesen más tészta, és szövegírói szempontból is más terület. Ez is fent van a listámon, tehát hamarosan majd kivesézzük a webshopok tartalmi elemeit is. Ha érdekelne, jelezd, kérlek.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük